Załącznik nr 1 do Zarządzenia Nr 2/2021 Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sławoborzu z dnia 01.02.2021 r.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sławoborzu określa organizację wewnętrzną Ośrodka, zakres zadań na poszczególnych stanowiskach pracy oraz zasady funkcjonowania.
§2
Ilekroć w Regulaminie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sławoborzu jest mowa o:
- Ośrodku – należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sławoborzu,
- Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sławoborzu,
- Kierowniku – należy przez to rozumieć Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sławoborzu,
- Wójcie Gminy - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Sławoborze,
- Radzie Gminy - należy przez to rozumieć Radę Gminy w Sławoborzu,
- Pracownikach – należy przez to rozumieć pracowników zatrudnionych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Sławoborzu.
§3
Regulamin obowiązuje wszystkich pracowników bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko. Pracownicy są traktowani równo w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia, podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w szczególności bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także bez względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub nie pełnym wymiarze czasu pracy.
Ogólne zasady funkcjonowania Ośrodka
§4
- Ośrodek funkcjonuje na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału uprawnień i obowiązków oraz indywidualnej odpowiedzialności związanej z wykonywaniem zadań.
- Ośrodek działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, uchwał Rady Gminy, Statutu, zarządzeń Wójta oraz zarządzeń Kierownika.
- Ośrodek jest jednostką organizacyjną Gminy Sławoborze nieposiadającą osobowości prawnej powołaną do realizacji zadań własnych i zleconych z zakresu pomocy społecznej, wynikających z obowiązujących przepisów prawa.
- Ośrodek może realizować również inne zadania w zakresie udzielonych pełnomocnictw.
- Ośrodek może realizować inne zadania wynikające z programów, porozumień, projektów UE oraz rozwijać nowe formy pomocy społecznej.
- Podstawowym zadaniem Ośrodka jest świadczenie wszechstronnej pomocy społecznej osobom i rodzinom w celu przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać wykorzystując własne możliwości, środki i uprawnienia.
- Celem działalności Ośrodka jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych mieszkańców, przeciwdziałanie powstawaniu i rozwijaniu się procesów marginalizacji społecznej oraz w miarę możliwości doprowadzanie do życiowego usamodzielnienia się osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
- Nadzór nad bieżącą działalnością Ośrodka sprawuje Wójt Gminy, a w zakresie zadań zleconych Wojewoda Zachodniopomorski.
§5
- Siedziba Ośrodka znajduje się w Sławoborzu, ul. Leśna 1A.
- Obszarem działania Ośrodka jest Gmina Sławoborze.
- Ośrodek jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy.
- Prawa i obowiązki pracowników ośrodka regulują przepisy ustawy o pracownikach samorządowych, kodeksu pracy i ustawy o pomocy społecznej.
- Ośrodek funkcjonuje zgodnie z zasadami zawartymi w:
1) przepisach o samorządzie gminnym i pracownikach samorządowych,
2) ustawie o finansach publicznych i rachunkowości,
3) przepisach prawa pracy,
4) zarządzeniach wewnętrznych,
5) kodeksie postępowania administracyjnego,
6) instrukcji kancelaryjnej,
7) niniejszym regulaminie,
8) innych przepisach szczególnych, jeśli tak stanowią.
- Szczegółowe zagadnienia dotyczące funkcjonowania Ośrodka reguluje Kierownik w zarządzeniach wewnętrznych.
- Ośrodek działa w oparciu o następujące zasady:
1) praworządności,
2) służebności wobec społeczności lokalnej,
3) jednoosobowego kierownictwa,
4) planowania pracy, kontroli wewnętrznej,
5) podziału zadań między poszczególne stanowiska pracy,
6) wzajemnego współdziałania.
Rozdział II
Struktura organizacyjna Ośrodka
§6
- W strukturze organizacyjnej Ośrodka wyodrębnia się następujące stanowiska pracy:
1) Kierownik Ośrodka - K,
2) Główny Księgowy - GK,
3) pracownicy socjalni - wieloosobowe stanowisko pracy (ośrodek zatrudnia pracowników socjalnych proporcjonalnie do liczby ludności gminy w stosunku jeden pracownik socjalny zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy na 2 000 mieszkańców lub proporcjonalnie do liczby rodzin i osób samotnie gospodarujących, objętych pracą socjalną w stosunku jeden pracownik socjalny zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy na nie więcej niż 50 rodzin i osób samotnie gospodarujących. Ośrodek zatrudnia w pełnym wymiarze czasu pracy nie mniej niż 3 pracowników socjalnych ( art. 110 ust. 11 i ust. 12 ustawy o pomocy społecznej) - PS,
4) stanowisko ds. kadr, płac i rozliczeń – KP,
5) stanowisko ds. świadczeń rodzinnych - ŚR,
6) stanowisko ds. funduszu alimentacyjnego - FA,
7) stanowisko ds. świadczeń wychowawczych - ŚW,
8) stanowisko ds. świadczeń pomocy społecznej - ŚPS,
9) stanowisko asystenta rodziny - AR,
10) pracownik biurowy – obsługa sekretariatu - OS,
11) opiekun w ośrodku pomocy społecznej – wieloosobowe stanowisko pracy - OP,
12) Inspektor ochrony danych – IOD.
Podane przy stanowiskach pracy symbole służą do znakowania spraw prowadzonych na stanowiskach.
- Dopuszcza się możliwość tworzenia nowych miejsc pracy w Ośrodku w zależności od potrzeb Ośrodka, w celu realizacji zadań określonych w przepisach prawa w ramach posiadanych środków finansowych.
- Zadania dla poszczególnych stanowisk pracy określają odrębne zakresy czynności pracowników Ośrodka.
- Schemat organizacyjny przedstawia Załącznik do niniejszego Regulaminu.
§7
Kierownik
- Ośrodkiem kieruje Kierownik przy pomocy Głównego Księgowego i reprezentuje go na zewnątrz na podstawie udzielonych przez Wójta Gminy upoważnień i pełnomocnictw.
- Kierownik podlega służbowo Wójtowi Gminy.
- Kierownik Ośrodka jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników Ośrodka i wykonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
- Kierownik odpowiada, za realizację powierzonych zadań, organizację i skuteczność pracy Ośrodka oraz wykonywanie zarządzeń Wójta i uchwał Rady Gminy w zakresie dotyczącym prowadzonych spraw.
§8
Do zadań Kierownika należy w szczególności:
1) reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz we wszystkich formach jego działalności,
2) określenie organizacji i zasad funkcjonowania Ośrodka,
3) ustalanie struktury organizacyjnej Ośrodka,
4) zatrudnianie i zwalnianie pracowników oraz określanie wysokości wynagrodzenia pracowników,
5) wydawanie wewnętrznych przepisów regulujących organizację i działalność Ośrodka,
6) dbanie o skuteczną realizację ustalonych zadań wykonywanych przez Ośrodek oraz przestrzeganie przepisów prawa,
7) przedkładanie Radzie Gminy corocznych sprawozdań z działalności Ośrodka oraz przedstawianie potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
8) podpisywanie decyzji administracyjnych w zakresie powierzonych zadań z upoważnienia Rady, Wójta oraz wykonanie innych zadań na podstawie odrębnych upoważnień Wójta i pełnomocnictw.
Rozdział III
Zasady organizacji pracy Ośrodka
§9
- W Ośrodku obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa, zgodnie z którą każdy pracownik podlega bezpośrednio Kierownikowi Ośrodka, od którego otrzymuje polecenia służbowe i przed którym jest odpowiedzialny za wykonanie powierzonego mu zadania.
- Wszyscy pracownicy Ośrodka zobowiązani są do współpracy i współdziałania w celu sprawnej realizacji zadań Ośrodka.
- W czasie nieobecności Kierownika pracą Ośrodka kieruje wyznaczony przez Kierownika pracownik, na podstawie pisemnego upoważnienia.
- W czasie nieobecności Kierownika decyzje w zakresie świadczeń przyznawanych przez Ośrodek wydaje i podpisuje pracownik Ośrodka upoważniony przez Wójta, na wniosek Kierownika.
Rozdział IV
Obowiązki pracowników na poszczególnych stanowiskach pracy
§10
Do obowiązków wszystkich pracowników zatrudnionych w Ośrodku należy w szczególności:
- Działanie na podstawie prawa i szczegółowe jego przestrzeganie,
- Sumienne, sprawne i bezstronne wykonywanie powierzonych zadań,
- Zachowanie tajemnicy służbowej i państwowej na zasadach i w zakresie przewidzianym przez prawo,
- Stosowanie się do poleceń przełożonego, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę,
- Udzielanie informacji i wyjaśnień niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy,
- Informowanie stron o przysługujących im środkach prawnych,
- Gospodarowanie środkami publicznymi w sposób racjonalny, celowy i oszczędny,
- Udział w szkoleniach z zakresu bhp oraz ochrony przeciwpożarowej i poddawanie egzaminom sprawdzającym,
- Dbałość o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy,
- Podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych,
- Każdorazowe zgłaszanie i wypisywanie do książki wyjść wszystkich wyjść służbowych i prywatnych, bezwzględne przestrzeganie zasad określonych w regulaminach Ośrodka.
§11
Pracownicy Ośrodka mają obowiązek przestrzegania:
- Przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
- Zasad współżycia społecznego oraz dbania o dobro pracodawcy, chronienia jego mienia oraz zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie
- Mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
- Ochrony danych osobowych,
- Pozostałych wewnętrznych przepisów: regulaminów i instrukcji wprowadzanych zarządzeniem Kierownika.
§12
Do zadań Głównego Księgowego należy w szczególności:
- Powadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
- Opracowanie i planowanie budżetu oraz realizacji operacji budżetowych,
- Opracowanie planu finansowego,
- Kontrola wstępna i bieżąca dokumentacji finansowo – księgowej,
- Sporządzanie przelewów,
- Obsługa należności wobec ZUS i Urzędu Skarbowego,
- Sporządzanie sprawozdań finansowych,
- Nadzór nad przebiegiem inwentaryzacji składników majątku oraz sporządzanie zestawień różnic inwentaryzacyjnych,
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika Ośrodka.
§13
Do zadań pracowników socjalnych należy w szczególności:
- Rozpoznanie potrzeb osób będących w wieku aktywności zawodowej i wieku poprodukcyjnym ubiegających się o pomoc poprzez przeprowadzanie wywiadów rodzinnych (środowiskowych), diagnozowanie i zaspakajanie potrzeb oraz prowadzenie dokumentacji osób ubiegających się o pomoc społeczną,
- Prowadzenie pracy socjalnej rozumianej jako działanie wspierające osobę lub rodzinę oraz poradnictwo socjalne,
- Współdziałanie z osobami i rodzinami w celu przezwyciężania trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne środki, uprawnienia i możliwości,
- Koordynowanie zadań w zakresie profilaktyki patologii społecznej,
- Wnioskowanie o umieszczanie osób wymagających całodobowej opieki w domach pomocy społecznej,
- Prowadzenie działalności interwencyjno-ochronnej w stosunku do osób starszych,
- Współdziałanie z organizacjami administracji samorządowej, rządowej oraz organizacjami pozarządowymi,
- Współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna się za niezbędną,
- Pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokojeniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk,
- Inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie do powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin,
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika Ośrodka.
§14
Do zadań stanowiska ds. kadr, płac i rozliczeń należy w szczególności:
- Prowadzenie całokształtu spraw związanych z obsługą kadrową jednostki,
- Prowadzenie całokształtu spraw związanych z obsługą płacową jednostki,
- Prowadzenie całokształtu spraw związanych z ZUS i US,
- Sporządzanie sprawozdań w zakresie kadr i płac do GUS;
- Realizowanie zadań związanych z Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych,
- Prowadzenie całokształtu spraw związanych z prowadzeniem środków trwałych jednostki,
- Prowadzenie ksiąg inwentarzowych i nadzorowanie prac komisji inwentaryzacyjnej,
- Fakturowanie, sporządzanie i wysyłanie deklaracji VAT-7 i Jednolitego Pliku Kontrolnego,
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika Ośrodka.
§15
Do zadań stanowiska ds. świadczeń rodzinnych należy w szczególności:
- Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych,
- Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów,
- Prowadzenie dokumentacji związanej z rozliczaniem składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne świadczeniobiorców,
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika Ośrodka.
§16
Do zadań stanowiska ds. funduszu alimentacyjnego należy w szczególności:
- Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika Ośrodka.
§17
Do zadań stanowiska ds. świadczeń wychowawczych należy w szczególności:
- Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,
działania na rzecz osób starszych, niepełnosprawnych i bezdomnych, w tym opracowywanie projektów przepisów prawa miejscowego w zakresie osób - Starszych i bezdomnych gminy Sławoborze,
- Obsługa oraz rozliczanie usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych,
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika Ośrodka.
§18
Do zadań stanowiska ds. świadczeń pomocy społecznej należy w szczególności:
- Zapewnienie obsługi administracyjnej i prowadzenie dokumentacji wszystkich udzielonych świadczeń,
- Wprowadzanie i operowanie za pośrednictwem sieci komputerowej danymi osób i rodzin korzystających z pomocy społecznej,
- Prowadzenie dokumentacji związanej z rozliczaniem składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne podopiecznych Ośrodka,
- Sprawowanie opieki nad prawidłowym funkcjonowaniem systemu informatycznego, prawidłowego działania programów komputerowych, sieci komputerowej, w przypadku problemów z prawidłowym działaniem kontakt z administratorami programów,prowadzenie prac konserwacji sprzętu komputerowego, obsługa techniczna serwera oraz strony internetowej, BIP i kont pocztowych,dokonywanie kopii baz danych,
- Realizacja zadań wynikających z ustawy o Karcie Dużej Rodziny,
- Obsługa Zachodniopomorskiej Karty Rodziny,
- Obsługa zachodniopomorskiej Karty Seniora,
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika Ośrodka.
§19
Do zadań stanowiska asystenta rodziny należy w szczególności:
- Opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym,
- Udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego,
- Udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych,
- Udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych,
- Udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi,
- Wspieranie aktywności społecznej rodzin,
- Motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
- Udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej,
- Motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych,
- Udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych,
- Podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin,
- Prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci,
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną,
- Dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku i przekazywanie tej oceny Kierownikowi,
- Monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,
- Sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach,
- Współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami
- Specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny,
- Współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna się za niezbędną
- Prowadzenie klubu rodzica,
- Udzielenie wsparcia kobietom w ciąży i rodzinom zgodnie z ustawa "Za życiem",
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika Ośrodka.
§20
Do zadań pracownika biurowego – obsługa sekretariatu należy w szczególności:
- Obsługa interesantów oraz korespondencji przychodzącej oraz wychodzącej Ośrodka,
- Odpowiedzialność za terminowe wykonane przeglądów technicznych w Ośrodku,
- Prowadzenie składnic akt,
- Realizacja zadań wynikających z ustawy o dodatkach mieszkaniowych,
- Realizacja zadań wynikających z ustawy prawo energetyczne,
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika Ośrodka.
§21
Do zadań opiekuna w ośrodku pomocy społecznej – wieloosobowe stanowisko pracy należy w szczególności:
- Wykonywanie czynności pielęgnacyjnych i gospodarczych w domu osób wymagających opieki, zgodnie z indywidualnym zakresem usług opiekuńczych,
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika Ośrodka.
§22
Do zadań Inspektora ochrony danych należy:
- Realizacja zadań wynikających z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych);
- Informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy rozporządzenia oraz innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie;
monitorowanie przestrzegania rozporządzenia, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty; - Udzielanie wskazówek administratorowi w przedmiocie wdrożenia odpowiednich i skutecznych środków technicznych jak również organizacyjnych mających zabezpieczyć dane osobowe oraz jak wykazać przestrzeganie prawa przez administratora lub podmiotu przetwarzającego dane w szczególności jeżeli chodzi o identyfikowanie ryzyka związanego z przetwarzaniem, o jego ocenę pod kątem źródła, charakteru, prawdopodobieństwa i wagi zagrożenia oraz o najlepsze praktyki pozwalające zminimalizować to ryzyko;
- Udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania w przypadku, gdy administrator danych przed rozpoczęciem przetwarzania zobowiązany jest do przeprowadzenia oceny skutków planowanych operacji przetwarzania dla ochrony danych.
Rozdział V
Tryb wykonywania kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
§23
- W Ośrodku sprawowana jest kontrola zewnętrzna i wewnętrzna.
- Kontrolę wewnętrzną sprawują:
1) Główny Księgowy w sprawach finansowo-księgowych, w zakresie ustalonym przepisami szczegółowymi tj. ustawa o rachunkowości i ustawa o finansach publicznych.
2) Kierownik Ośrodka we wszystkich pozostałych sprawach.
- Kontrolę zewnętrzną wykonują służby do tego powołane na podstawie przepisów prawa.
- Kontrola ma na celu:
1) zapewnienie bieżącej i pełnej informacji służącej Kierownikowi do doskonalenia działania,
2) badania zgodności działania z obowiązującymi przepisami,
3) ocena efektywności i sprawności działania stanowisk pracy Ośrodka,
4) badanie prawidłowości załatwiania skarg i wniosków obywateli,
5) badanie prawidłowości obsługi interesantów, w tym terminowości załatwiania spraw i prawidłowego stosowania przepisów,
6) zapewnienie przestrzegania dyscypliny pracy przez pracowników,
7) ustalanie przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości,
8) sprawdzenie wykonania wniosków pokontrolnych wydanych w wyniku kontroli własnej oraz organów kontroli zewnętrznej.
Rozdział VI
Zasady podpisywania pism i decyzji
§24
- Do podpisu Kierownika zastrzega się w szczególności:
1) zarządzenia, ogłoszenia, okólniki – wynikające z bieżącej działalności Ośrodka,
2) materiały kierowane pod obrady Rady Gminy,
3) decyzje w sprawach kadrowo-płacowych pracowników Ośrodka,
4) decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej – zgodnie z upoważnieniami udzielonymi przez Wójta Gminy oraz Radę Gminy,
5) pisma zastrzeżone do podpisu Kierownika odrębnymi przepisami lub mające ze względu na swój charakter specjalne znaczenie.
- Kierownik może upoważnić swoich pracowników do podpisywania korespondencji dotyczącej spraw pozostałych w zakresie działalności stanowisk pracy z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do osobistej akceptacji Kierownika.
- Kierownik może wystąpić z wnioskiem do Wójta w sprawie upoważnienia pracownika do prowadzenia postępowania i wydawania decyzji z zakresu administracji publicznej.
- Czynności o charakterze przygotowawczym, techniczno – kancelaryjnym i inne dokumenty nie stanowiące rozstrzygnięcia sprawy podpisują pracownicy stosownie do podziału czynności.
- W Ośrodku obowiązuje instrukcja kancelaryjna oraz jednolity rzeczowy wykaz akt określony zarządzeniem Kierownika.
Rozdział VII
Załatwianie spraw w Ośrodku – organizacja przyjmowania rozpatrywania i załatwiania indywidualnych spraw obywateli
§25
- Indywidualne sprawy obywateli załatwiane są na zasadach, w trybie i w terminach określonych w rozdziale II Kodeksu Postępowania Administracyjnego z uwzględnieniem przepisów szczególnych dotyczących realizowanych zadań.
- Sprawy wniesione przez obywateli do Ośrodka są ewidencjonowane w spisach i rejestrach spraw.
- Pracownicy Ośrodka są zobowiązani do sprawnego i rzetelnego rozpatrywania indywidualnych spraw obywateli, kierując się przepisami prawa.
- Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwienie spraw obywateli ponoszą pracownicy zgodnie z ustalonymi zakresami obowiązków.
Rozdział VIII
Zasady obsługi interesantów
§26
Ośrodek jest czynny w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00 – 15.00
§27
- Pracownicy socjalni wykonujący swoje obowiązki w terenie przyjmują interesantów w godzinach od 7:00 do 10:00 i od 14:00 do 15:00 oraz według indywidualnych potrzeb.
- Pozostali pracownicy przyjmują interesantów w godzinach pracy Ośrodka.
Rozdział IX
Organizacja przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
§28
- W sprawach skarg i wniosków interesantów przyjmuje Kierownik w czwartki w godzinach od 10:00 do 12:00.
- Kierownik prowadzi rejestr skarg i wniosków wpływających do Ośrodka.
- Zasady przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków regulują przepisy szczegółowe.
- Odpowiedzi na skargi i wnioski podpisuje Kierownik.
- Przy przyjmowaniu i załatwianiu skarg i wniosków obywateli stosuje się dział VIII KPA – skargi i wnioski.
Rozdział X
§29
Przy załatwianiu spraw stosuje się przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
§30
Wszelkie zmiany niniejszego Regulaminu mogą być dokonywane w trybie przewidzianym dla jego wprowadzenia.